Kunszentmiklósi Megmaradás honlapja - A Múlt erős gyökér, Jelen és Jövő belőle él!
Menü
 

Rovásbetűs helységnévtáblák

Rovásírás
 
Írások
 
Mozgókép
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Linkek
 
Lapszemle
Lapszemle : Egy repülőút története és tanulságai, avagy emlékezzünk érdemei szerint Horthy Istvánról

Egy repülőút története és tanulságai, avagy emlékezzünk érdemei szerint Horthy Istvánról

  2010.02.04. 13:03

1939. június 18-án, kora reggel egy kis kétüléses, 100 lóerős Arado-79 tipusú,német gyártmányú sportrepülőgép szállt fel a budaörsi repülőtérről és fordult délkeleti irányba. Vezetője Horthy István, a MÁVAG akkori vezérigazgató-helyettese volt, aki Indiába, Bombay-be (ma Mumbay) vezette többszöri leszállással a gépet.


Vállalkozásának az volt a konkrét célja, hogy megszerezzen a gyár számára 100 darab, az akkori időben igen korszerűnek számító 424-es gőzmozdony gyártását célzó versenytárgyalást. Útja minden szempontból sikeres és eredményes volt, a mintegy 10.000 km-es utat oda-vissza hét és fél nap alatt teljesítette rádióirányítás nélkül,térkép alapján, navigátor segítsége nélkül repülve.

Repülőútja nemcsak itthon, de külföldön is nagy visszhangot keltett. A magyar óceánrepülők korábbi teljesítménye mellett a hazai repüléstörténet legjelentősebb vállalkozásának számítható. A repülőút későbbi, több mint 70 éve tartó értékelése, visszhangja már korántsem egyértelmű. Horthy István 1942. augusztus 20-i tragikus halála utáni háborús években, majd az azt követő évtizedekben vagy elhallgatás, vagy mint egyszerű hősködés, magamutogatás, de leginkább az elfeledtetés szándéka jutott osztályrészéül. A háborút követő évtizedekben igyekeztek meg sem történtté tenni a későbbi kormányzóhelyettesnek gyára érdekében tett vállalkozását. Mai közállapotaink tükrében azonban különösen tanulságos és nem felejthető tény az akkori MÁVAG-vezető repülőútja.

Az agilis, 6 nyelvet beszélő, rendkívüli műszaki érdeklődésű és képességű Horthy már 1927-ben repülővezetői engedélyt szerzett és sokat tett a hazai repülésügy érdekében. 1929-1930 közt egy évig dolgozott a Ford-művek Deabourn-i telepén, majd tervezőmérnökként a Ford Detroit-i gyárában. 1930-1940 közt a MÁVAG főmérnöke, majd vezérigazgató-helyettese volt. Az indiai versenykiírás kissé késve érkezett a MÁVAG-hoz, addigra a hazai legfontosabb konkurens, a részben német tulajdonú Ganz-gyár a heti egy alkalommal közlekedő, és Budaörsön leszálló London-Bombay járat valamennyi helyét lefoglalta képviselői számára. Mivel a MÁVAG-nak létkérdés volt az óriási megrendelés biztosítása, Horthy gondolkodás nélkül vállalkozott az egyszemélyes útra.

Elhatározása, szándéka és célja egyértelmű és kikezdhetetlen, a hazai viszonyok ismeretében példátlan. Mire a Ganz képviselői, valamint a a külföldről érkező pályázók megérkeztek, a szerződés a MÁVAG-gal megköttetett, az indiai alkirály már a fogadást adta Horthy tiszteletére. A világháborúvá szélesedő hadi események a gyár és az ország számára tragikus módon lehetetlenné tették a mozdonyok legyártását - az azt követő háborús évek, majd az ország megszállása feledtetni akarta a békeidők teljesítményeit, köztük Horthy repülőútját is.

Jelenünk közállapotai jól ismertek. A közlekedés (MÁV, BKV) helyzete, botrányai mindennaposak. Az ország gazdasági és morális válságának időszakában bátrabban és nyíltabban kellene olyan egyéniségek példái felé fordulni, melyekből múltunk jobb megismerését remélhetjük mindennapjaink nehézségeinek elviseléséhez. S ha egyebet nem is, az elhallgatás több mint 70 évét ideje volna meghaladni, s a MÁVAG egykori főmérnökéről, a vakmerő pilótáról érdeme szerint emlékezni.

Dr. Vincze Károly

 

Kunszentmiklósért emlékérem

Programajánló

 
Szent Korona Rádió
 

Naruto rajongói oldal! Felkerült John Man Ninja címû könyvének elsõ fejezete. Olvass, Filmezz, Tanulj!! KONOHA.HU    *****    Debrecen Nagyerdõaljai, 150m2-es alapterületû, egyszintes, 300m2-es telken, sok parkolós családiház eladó 06209911123    *****    Velaris, a második otthonom Fanfictionból új rész került fel    *****    NSYNC - Ha nosztalgiáznál, vagy érdekel,mi történik most a ByeByeBye elõadóival, akkor nézz be - NSYNC    *****    Szereted az egyedi történeteket? Kíváncsi vagy, hogy mire képes egy hobbi író? Ha igen, nézz be hozzám!    *****    Sziasztok! A Moobius pályázatán elindult két regényem. Kérlek támogass! Bõvebb információt itt olvashatsz. Katt rám.    *****    Sziasztok! A Moobius pályázatán elindult két regényem. Kérlek támogass! Bõvebb információt itt olvashatsz. Katt rám.    *****    Debrecen Nagyerdõaljai, 150m2-es alapterületû, egyszintes, 300m2-es telken, sok parkolós családiház eladó 06209911123    *****    RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL    *****    PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA    *****    PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA    *****    Lakatos munka- Épületlakatos munka- Haidekker kerítés - Haidekker kapu- Teraszkorlát- Lakatos munka szerelés- Hullámrács    *****    Itachi Shinden második fejezet!! - ÚJ FEJEZET - Felkerült a könyv második harmada!! Konoha.hu - KATT!! KATT! KATT!! KATT    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    Aki szörnyekkel küzd, vigyázzon, nehogy belõle is szörny váljék. S ha hosszasan tekintesz egy örvénybe, az örvény vissza